Közös érdekünk, hogy megváltoztassuk az elavult felfogásmódot, miszerint a tanulási szakasz lezárulásával veszi kezdetét a munka, a két tényező párhuzamos voltára pedig már fiatalon fel kell hívni a figyelmet. A tanulás komplex fogalom. Az oktatók naprakészsége az intézmények működésének kulcsa, ahol a tanárok is tanulnak a diákoktól, illetve ahol maguk is kipróbálják szaktudásukat a versenyszférában – adott hangot elképzeléseinek Bőgel György, a MTA tagja, egyetemi oktató. Egy papírdiploma megszerzése nem lehet cél, erre tanít az egyre progresszívebb piac és a bennünket körülvevő kulturális közösség is. „A saját tapasztalatok, mint a munkahely elvesztésétől való félelem, vagy az előléptetésre való kilátás sarkallhatja arra a munkavállalót, hogy képezze önmagát” – mondta el Bőgel György.
Benedek András, egyetemi tanár, akadémikus szerint a kényszer mellett a lehetőségek is fontosak. Folyamatosan „kínálgatni” kell ugyanis a munkavállalókat, illetve támogatni őket, mivel a továbbképzések áldozatokkal járnak. Az iskolapad és tábla mellett azonban ma már számos egyéb lehetőség áll a tanulni vágyók rendelkezésére. „Míg pár évvel ezelőtt még az internet-hozzáférés jelentette a fő kérdést, a mobil eszközökkel – legyen az egy okos telefon vagy egy hordozható számítógép – ma már bárhol, bármikor képes vagyok a világhálóhoz csatlakozni és új ismereteket gyűjteni” – mondta el Benedek András, egyetemi tanár, az MTA doktora a mobilkommunikáció informális tanulásban betöltött szerepéről. A mobilkommunikációnak köszönhetően a kulturális intézmények, múzeumok is új életre kelnek, és linkek segítenek az eligazodásban, tudáskapukat nyitva az érdekességek megismertetésére, így a tudást egy interaktív, érdekes közegben szerezhetjük meg, mely által maradandóbb tudásra tehetünk szert.
Az újszerű oktatási eszközök, technikák terjedése túl az életen át tartó tanulás pszichológiai aspektusára hívja fel a figyelmet Szilágyi Klára, pályatanácsadó. „Életünk során különböző új érdeklődési irányok születnek, ha pedig ezeket nem építhetjük be a munkánkba, fáradékonnyá válunk” – mondta el a szakértő, aki a hasonló helyzetekben pályatanácsadást javasol. A motiváció nélküli, illetve inaktív lakosságot a személyes megkeresés révén lehet tevékeny, alkotó létre ösztönözni, miközben „munkába helyezésüket és munkában tartásukat is folyamatos ellenőrzés alatt kell tartani”, vélekedik Gyülingné Schindler Rózsa, a Székesfehérvári Regionális Munkaerő-fejlesztő és Képző Központ igazgatója.
A különböző rugalmas, informális oktatási formákról számol be a MindenTanulás program is, mely előadások, kerekasztal-beszélgetések és dokumentumfilmek segítségével járja körbe a témát. A Duna Televízió műsorán futó adásokban az élethosszig tartó tanulás eszméjének hirdetésén kívül, annak gyakorlati megvalósulási formáit is megismerteti a nézőkkel azon képernyőn keresztül, mely médium a legalkalmasabb információközlésre.
|