A főgyűjtőcsatorna építése a Margit híd felől csak a Zsigmond térig tart majd, az alsó rakpart ettől északra eső szakaszán, a Mozaik utcáig csak azért nem lehet majd közlekedni, mert nincs több le- és felhajtó.
Elképzelhető, hogy a fesztivál idejére a Szépvölgyi útnál megnyitható majd az a HÉV átjáró, melyen keresztül le lehetne hajtani az alsó rakpartra. Felmerül az a lehetőség is, hogy a Hajógyári szigetre vezető ún. K híd környékén parkolót alakítanának ki az alsó rakparton. Eközben a Zsigmond tértől délre épülhet a Budai Duna-parti Főgyűjtőcsatorna, amely a budai oldal szennyvízének java részét szállítja majd a jövőben a most épülő Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepre.
A Főváros szakemberei jelenleg vizsgálják ezeknek a közlekedési megoldásoknak a megvalósíthatóságát, de a főgyűjtőcsatorna építését nem lehet késleltetni. A csatorna a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep beruházás részeként épül, melynek költségeit 65%-ban az Európai Unió állja a Kohéziós Alapból. Ez a főgyűjtőcsatorna esetében a 35 millió Eurós beruházási költség 65%-át jelenti! A majd 7 kilométer hosszúságú csatornát jövő év nyarára kell megépíteni, ekkor kell elindítani a teljes projekt együttes próbaüzemét. Ha ez nem teljesül időben, a főváros eleshet e jelentős összegű uniós támogatástól. A kivitelezés, illetve a rakpartlezárás halasztására ezért nincs lehetőség.
A Budai Duna-parti Főgyűjtőcsatorna építésének számos egyéb tényezőhöz kellett és kell illeszkednie (a 4-es metró építéséhez, más fővárosi felújításokhoz, a beruházás során kötelező régészeti feltárásokhoz, egy esetleges árvízhez). Megvalósítása azonban nem halasztható tovább, figyelembe véve azt is, hogy magas Duna-vízállásnál a munkaárokban megjelenő víz amúgy is hátráltatja a munkavégzést, a vízszint csökkenéséig a munkálatokat fel kell függeszteni.
A szóban forgó rakpartszakaszon, a Margit hídtól a Zsigmond térig nem csupán csatornafektetés zajlik majd augusztus 1-jétől: a rakpartot a Duna irányában kiszélesítik, az út szintjét megemelik. A Margit híd budai hídfőjénél új közlekedési csomópontot is kialakítanak, új le- és felhajtó nyújt majd átjárási lehetőséget az alsó és felső rakpart között. Ezek az átalakítások lehetővé teszik majd, hogy az észak-budai területek forgalmának egy része a jövőben az alsó rakparton haladhasson (a tehergépjárművek is biztonsággal elférnek majd a Margit híd alatt). Mindezen munkálatokkal egy időben, ugyanezen a területen a Főgáz Zrt. gázvezeték felújítást végez.
A kivitelezés kapcsán a fesztivál főszervezőjének nyilatkozatában ma elhangzott: „a tárgyaláson egyebek mellett kiderült, hogy még nincsenek meg az engedélyek a beruházás kivitelezéséhez”. Ez a kijelentés pontosításra szorul, hiszen a főgyűjtőcsatorna építése jogerős vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik, teljes hosszában. A Margit hídtól a Zsigmond térig terjedő rakpartkorrekciós munkákhoz még nem áll rendelkezésre a vízjogi létesítési engedély, ehhez még szükséges egy megállapodás a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Főváros között, a Duna medrét érintő területekre vonatkozóan. Az egyeztetési folyamat már lezárult, a megállapodás június végén születik meg, ekkor esedékes a Fővárosi Közgyűlés döntése. Előreláthatólag nem lesz tehát akadálya, hogy a kivitelezés augusztus 1-jétől folytatódhasson a Margit hídnál.
A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás Európai Unió által elismert költsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek 65%-át az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, 20%-át a magyar állam, 15%-át pedig a főváros állja.
|