A MÁV ZRt. az utazások megkönnyítése, és az utasok minél szélesebb körű tájékoztatása érdekében év elején „Útitárs” néven elindította új programját, mely a MÁV Csoport integrált utastájékoztatási és kommunikációs rendszerének kialakításáról szól.
Az átfogó program lehetőséget teremt arra, hogy a jelenleginél több pályaudvari utas-tájékoztató rendszer képes legyen arra, hogy egyetlen vezérlő paranccsal működtesse mind a hangos, mind pedig a vizuális tájékoztató eszközöket. A megyeszékhelyek állomásain, valamint az utas-épülettel és több vágánnyal rendelkező vasúti megállók többségénél már most is korszerű irányító és kommunikációs rendszereket, valamint számítógépes protokoll által vezérelt komplex utastájékoztató rendszert alkalmaz a vasúttársaság.
A Magyar Államvasutak 2007. szeptember 29-én indított nyílt közbeszerzési eljárást „Vizuális- és hangos utastájékoztató berendezések beszerzése és telepítése” tárgyában, mely felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben is megjelent. A pályázati kiírásra két cég tett ajánlatot, a MÁV Dunántúli Kft., és a Pro Montel Zrt., melyek közül a nyertes az olcsóbb ajánlatot adó Pro Montel Zrt. lett. A beruházás értéke így is meghaladja a 190 millió forintot, amit a vasúttársaság saját forrásból finanszíroz. A MÁV még tavaly év végén szerződést kötött a győztes céggel, amely szerint a kivitelezési munkák határideje 2008. július vége.
A projekt keretében az érintett állomások egy részén kicserélik az utastájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítanak fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet majd információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel. A felújítási programban szerepel többek között a fővárosi fejpályaudvarok közül Budapest-Keleti pályaudvar, ahol az érkező és induló összesítő táblákat cserélik le, Budapest-Déli pályaudvaron pedig felújítják a teljes akusztikus utastájékoztató berendezést.
Budaörs, Szárliget, Ács, Nagyszentjános, Győrszentiván, Öttevény, Lébény-Mosonszentmiklós és Kimle állomásokon kicserélik a gépi utastájékoztató berendezéseket; és fejlesztések várhatóak Hegyeshalom, Nyírábrány, Vásárosnamény, Kiskunhalas, Kelebia, Kiskőrös, Kunszentmiklós, Orosháza, Szentes, Makó, Szeged, Nagykőrös, Tapolca, Badacsonytördemic, Badacsonytomaj, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka, Balatonalmádi, Csajág, Sárvár, Kerta, Tüskevár, Ostffyasszonyfa, Füzesabony és Kaposvár vasútállomásokon, valamint a Nyíregyháza–Szerencs és a Nyíregyháza–Záhony vasúti vonalszakaszokon is.
A vasúttársaság a következő években – nagyrészt uniós forrásból – további felújításokat tervez csaknem 120 állomáson, melynek eredményeként a jelenlegi elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cseréli le. Ezek a beruházások az ütemezett vonali rekonstrukciós munkák keretén belül valósulnak meg.
2007 és 2013 között kiépülnek, illetve felújításra kerülnek az akusztikus és vizuális utastájékoztató berendezések, valamint új diszpécser berendezések kerülnek telepítésre egyebek mellett a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém, a Budapest–Pusztaszabolcs, a Kőbánya-Kispest–Vecsés, a Győr–Pápa–Celldömölk, a Szolnok–Szajol–Lőkösháza, valamint a Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalakon.
|