Egy átlagos vállalatnál az egyik legjelentősebb költségtételt a gépjárművek fenntartásával és üzemeltetésével járó kiadások teszik ki. Jelentős pénzt takaríthat meg az a cég, amelyik képes kordában tartani az effajta a költségeket – ezzel a legtöbb cégvezető tisztában van. De azt már kevesen tudják, hogy egy olyan modern technikai eszköz, mint egy GPS alapú flottafelügyeleti rendszer, nemcsak az üzemanyagköltségre és a gépjárműjavításra-karbantartásra fordított kiadások radikális csökkentésére alkalmas, de a hatékonyabb munkairányítást is nagyban segíti.
Az egyik legmodernebb és legsokoldalúbb nyomkövetési és útnyilvántartási megoldás a CASON Mérnöki Zrt. által kifejlesztett DIWICON-M rendszer. Ennek alapját a műholdas helymeghatározás, a GPS technológia képezi. A járművekben elhelyezett speciális helymeghatározó és futásteljesítmény-elemző eszközök mobilkommunikációs (GPRS) modullal vannak ellátva, ezek juttatják egy központi egységbe a gépjármű mozgásával, használatával kapcsolatos adatokat, melyek a cég központi szerverére futnak be. A rendszer alapvetően online üzemmódú, az érzékelt pozíciók alapján a gépjárművek menetjellemzői egy webes felületen folyamatosan nyomon követhetők és részletesen analizálhatók akár „egyenes adásban”, akár a későbbiek során.
A hazai áramszolgáltatói piac egyik jelentős képviselője, a DÉMÁSZ közel egy éve vezette be a CASON által kifejlesztett flottakövetési rendszert. A DÉMÁSZ és a hozzá tartozó társaságok flottája 500 járműből áll; ezek egységes felügyelete nagyban segítette a feladatkiosztások ésszerűsítését és a kapacitások optimális kihasználását. – Egy áramszolgáltató esetében kulcsfontosságú, hogy üzemzavar esetén a lehető leggyorsabban megérkezzenek a karbantartók, és ehhez elengedhetetlenül szükséges a flotta folyamatos nyomon követése és központi irányítása – állítja Dobó István, a DÉMÁSZ gépjármű ellátási vezetője, aki szerint a legújabb fejlesztésű mobileszközök nélkül szinte lehetetlen naprakészen, korrektül követni és dokumentálni egy ilyen állományt.
Könyvelők álma: automatikus útnyilvántartás
Egy népes flottát üzemeltető cég számára nagy könnyebbséget és jelentős költségmegtakarítást jelent, hogy ez a technológia megfelel az útnyilvántartás jogszabályi előírásainak. A jármű által befutott utat itt nem a kilométerszámláló alapján számolják el, hanem a műholdak alapján mért távolság szerint, ami manipulálhatatlan. – Korábban legalább három kézen is keresztül ment egy-egy menetlevél, mire elektronikus adat lett belőle. Egy ekkora park esetében évi több köbméter papírról, több tízezer órányi adminisztrációs időről van szó – mondja Dobó. A DIWICON-M rendszer alkalmazásával viszont nincs szükség a menetlevelek kézi vezetésére, utólagos adminisztrációra és hosszadalmas feldolgozásra. A rendszer emberi kéz érintése nélkül, azonnal, automatikusan elektronikus formában állítja elő a menetteljesítményeket, és eljuttatja azokat a feldolgozási folyamat minden szereplőjéhez. A gépkocsi vezetője még be sem ért a telephelyre, de a napi munkája már elemezhető.
„Csak annyi üzemanyag fogy, amennyit a munkavégzéshez használnak”
Sok cégnél probléma a felhasznált üzemanyaggal történő korrekt, pontos elszámolás. Ennél a rendszernél az alapokról indul az elszámolás és vitán felüli az eredmény. – Látjuk a járművek üzemanyagtankját, és azokat a helyeket is, ahol a járműnek egyébként nincs dolga, egy esetleges túlfogyasztás így azonnal feltárható és megszüntethető. Az átlagfogyasztást egyszerű a flotta átlagához és egy műszakilag indokolt normához viszonyítani – mondja a szakember. A mért adatok a legtöbbször magyarázatot adnak a kimutatható túlfogyasztásokra és az indokolhatatlanul magas szervizköltségekre, így azonnal be lehet avatkozni ott, ahol rendellenesség mutatkozik. Ma már csak annyi üzemanyag fogy, amennyit a munkavégzéshez használnak. Mivel külső forrásból származó adatok alapján mér a rendszer, manipulációra nincs lehetőség.
Költségkontroll
Mielőtt teljes körűen bevezették volna a flottakövetőt, a DÉMÁSZ-nál már használtak hasonló eszközöket szúrópróbaszerű ellenőrzések, technológiai folyamatok normáinak kialakítására. Látható volt, hogy a monitorozott csoportoknál kedvező változások következtek be. Egy év alatt átlagosan 6-8%-os üzemanyag megtakarítást és közel 6%-os futásteljesítmény csökkenést prognosztizáltak. A bevezetést követően pedig együttes hatásként – beleértve a munka jobb szervezhetősége miatti gépjármű leállítások hatását is – a korábbi időszakhoz viszonyítva 16%-os összes futásteljesítmény csökkenés volt realizálható a cégnél, ami forintosítva jelentős megtakarítást jelent.
Fékek és ellensúlyok
A rendszer nemcsak minden, a gépjárművekhez köthető költségtényező felett biztosít ellenőrzési lehetőséget, de olyan értékes információkat nyújt minden egyes járműről és a flotta egészéről, melyeket más megoldással képtelenség lenne kinyerni.
Az utca-házszámpontos pozícióadatokon kívül többek között a felhasznált üzemanyag mennyiségéről, a vezetéstechnikai hiányosságokról, a szabálytalanságokról, gyorshajtásokról, de még a hirtelen fékezésekről és durva gyorsításokról is tájékoztatást ad a rendszer. Az integrált mesterséges intelligencia pedig lehetővé teszi a flottahasználat hatékonyságának, igénybevételének valós idejű elemzését, számtalan lekérdezési lehetőséget biztosítva a kontrolling, monitoring munka megkönnyítésére.
A költségmegtakarításon túl így a napi munkaszervezésben is jelentős haszonnal jár a rendszer üzemeltetése. Dobó István szerint a flottakövető a teljesítmény feldolgozásának és elemzésének elengedhetetlen eszközévé vált. – Tökéletesen biztosítja a felmerülő költségek pontos felosztásának, elszámolásának, utalványozásának és könyvelésének támogatását. Emellett a napi aktivitás átnézése során napvilágra kerülhetnek olyan munkaszervezési lehetőségek, melyeket csak egy ilyen átfogó, áttekinthető felület tud biztosítani.
Kiemelt szempontok
Nem mindegy persze, hogy az ilyen alapos áttekintést és rálátást, hogyan fogadják a járművezetők, és ezzel szoros összefüggésben felmerül a személyiségi jogok kérdése is.
Szakértők szerint jogi és etikai szempontból három alapvető feltételnek kell teljesülnie a használat során. Első, hogy a berendezés a gépjármű szerves, elválaszthatatlan része, más szóval a berendezés a gépjárműnek, mint munkaeszköznek mindenkori pozícióját rögzíti. Ez vagyonvédelmi szempontból is előnyös. Elengedhetetlen, hogy a munkavállaló tájékoztatva legyen a berendezés használatáról, ismerje annak képességeit. Erről írásban legyen tájékoztatva, és aláírásával igazolja, hogy tudomása van erről. Legvégül, de nem utolsó sorban ott a titoktartási kötelezettség: a rögzített információkat harmadik fél felé a cég nem szolgáltatja ki. Kivétel ez alól természetesen a hatósági adatszolgáltatás például egy szabálysértési ügy esetén.
Természetesen a jármű pozíciójával és a munkavégzéssel összefüggő adatokon túl számos többletinformációt nyújt a flottakövető, például egy esetleges balesetnél bizonyító erejű információkat biztosít a történésekről. Sok esetben ezek az adatok a munkavállalók védelmét biztosítják, ahogyan a rendszer közlekedésbiztonságra gyakorolt kedvező hatása is. Jellemző és nem elhanyagolandó tény, hogy a DÉMÁSZ-nál a rendszer bevezetés óta nem volt személyi sérüléssel, jelentősebb kárral járó közlekedési baleset. A DÉMÁSZ esetében az élesítést viszonylag hosszú tesztelési és bevezetési fázis előzte meg, ezért Dobó István szerint a legtöbben mára megértették és hozzászoktak a jelenlétéhez. Mint mondja, ők nem a „Nagy Testvér” mindent látó szemét, hanem egy hatékony munkavégzést támogató eszközt látnak.
|