| |
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /www/piarsoft/sajttaj.hu/lib/smarty/Smarty_Compiler.class.php on line 804
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /www/piarsoft/sajttaj.hu/lib/smarty/Smarty_Compiler.class.php on line 804
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /www/piarsoft/sajttaj.hu/lib/smarty/Smarty_Compiler.class.php on line 804
Cégek |
| Mercedes-Benz |
A jövőnek múltja van
Gottlieb Daimler és Karl Benz, egymástól függetlenül, a földi, vízi és légi mobilitás új dimenzióit nyitották meg az emberiség előtt 1886-ban. Találmányuk megváltoztatta a világot. Az automobil az embereknek személyes függetlenséget és szabadságot biztosít.
Mercedes-Benz - Az autógyártás jövője
Az automobil történetének minden korszakában alkotó és alakító szerepe volt cégünknek. Kivételes technika, kivételes design-nal párosult, és ez a kettős hozta létre a márka köré épült mítoszt. Biztonság, minőség, komfort, hosszú élettartam és értékállóság eggyé vált a Mercedes-Benz márkanévvel.
Mi mindig is jövővel foglalkoztunk, de nem kell a múltról történeteket kitalálnunk, nekünk múltunk van.
Egy legendás márkanév születése: 100 éves a Mercedes
Tizenöt évvel ezelőtt, az autó feltalálásának 100 éves jubileumát ünnepeltük 1886-1986. (Benz féle szabadalmaztatott motorkocsi)
Most, ismét 100 éves évfordulót ünnepelhetünk: 1901. március 22.-én szállitotta ki a Daimler-Motor Társaság (DMG= Daimler-Motoren Gesellschaft) az első Mercedes 35 PS nevű járművet és ezzel a Mercedes név elindult a világhírnév felé.
Egy kis időutazást téve a múltba ismerkedjünk meg a név születésének körülményeivel, a századforduló környéki és az azt követő évek fontosabb eseményeivel.
Karl Benz, a Karlsruhe-i születésű mérnök 1883-ban alapította meg saját vállalkozását Mannheimben, a Benz és Társa Rajnai Gázmotorgyára (Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik). Itt építette meg azt a háromkerekű járművet (Benz-Dreirad), amelyet 1886. január 29.-én találmányként jelentett be a Szabadalmi Hivatalban. Ezt a napot az autó születésnapjaként is tartják nyilván. A jármű, mint a világ első autója egyébként egy teljesen önálló, új konstrukció volt.
Gottlieb Daimler 1872-től 1882-ig a Köln melletti Deutz-ban, Nicolast August Otto gázmotorgyárában műszaki igazgatóként dolgozott. Barátjával, Wilhelm Maybach-al együtt az Otto által 1876-ban szabadalmaztatott négyütemű motor fejlesztésén, sorozatgyártásra alkalmassá tételén dolgozott.
A Deutz-ban töltött első idők egyik fontos tárgyi emléke az a képeslap, amelyet Daimler a családjának küldött Cannstattba. Ezen egy háromágú csillaggal jelölte meg ottani lakását. Évekkel később, amikor a DMG védjegyet keresett, Daimler fiai, Paul és Adolf emlékeztek erre a csillagra, és a földön, vízen, levegőben megvalósulni látszó motorizáció szimbólumaként a háromágú csillagot, mint márkajelet védették le.
Daimler az Ottoval támadt nézeteltérései miatt 1882-ben elhagyta Deutz-ot és a Cannstatt-i villájának kertjében álló kis műhelyben folytatta Maybach-al együtt a fejlesztési munkát. 1885-ben elkészült egy olyan -persze csak az akkori szemmel nézve- könnyű és kompakt motor, amely jármű hajtására egyáltalán szóba jöhetett. Be is építették először egy, leginkább motorkerékpárra hasonlító kis járműbe (ez volt az ún. Reitwagen), majd egy évvel később, 1886-ban egy négykerekűbe, amely már maga volt az automobil.
A történet érdekessége, hogy ez a két, a mobil világ vízióját mindenképpen megvalósítani akaró ember soha nem találkozott egymással, a fent leírt úttörő munkát külön-külön végezték. Életművük is igazán csak a két első autó megszületése után negyven évvel, az 1926-ban fúzióval létrejött Daimler-Benz cégben egyesült. De térjünk vissza még a századforduló előtti évekhez.
1897-ben Wilhelm Maybach, aki az akkorra már megerősödő DMG főkonstruktőre, találkozik egy energikus üzletemberrel, aki nélkül a Mercedes márkanév talán nem is született volna meg. Ő Emil Jellinek, az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai főkonzulja. Vagyonos ember, aki miután hírét vette az autó létrejöttének majd fejlődésének, azonnal az automobilizmus támogatójává vált. Kapcsolatot keresett a Daimler-Motor Társasággal és Cannstattba utazott az említett találkozóra. Itt annyira megtetszett neki egy Daimler Doppel-Phaeton, hogy rögtön meg is rendelt egyet magának nagyobb teljesítménnyel, mert az eredeti 6 lóerős teljesítményt kevésnek találta. Jellinek annyira elkötelezte magát az autó mellett, hogy egy év múlva vevőből előlépett eladóvá, és maga is -sikeresen- árulni kezdte a Daimler gyártmányú kocsikat.
Jellinek nagy érdeklődéssel fordult az éppen kibontakozó autósport felé is. Az első versenytapasztalatok alapján kérte Maybach-ot, hogy a stabilitás növelése érdekében alacsonyabb, hosszabb tengelytávú kocsikat tervezzen.
1900 április 2.-án Jellinek meg is állapodott Nizzában Maybach-hal az új tervezésű autók eladási és árkérdéseiről és megrendelt 36 (!) darabot 550.000 akkori aranymárka értékben. A műszaki változtatásokon túl az volt a kérése, hogy az autókon az első házasságából született leánya, Mercedes neve álljon márkanévként. Ezt a kérést egy ilyen nagy darabszámú rendelésnél egyszerűen nem lehetett visszautasítani!
Az első új, 36 LE-s autó november 22.-én készült el. Többszöri próbák és kisebb módosítások után egy hónappal később 1900. december 22.-én próbálhatta ki Jellinek úr ezt a járművet, amelynek már Mercedes 35 PS volt a neve . A többit folyamatosan, 1901-ben szállították.
Ez a típus már eredményesen szerepelt az 1901-es versenyeken, jó híre újabb megrendeléseket hozott a DMG-nek. Többek között az amerikai milliárdos Rockefeller is egy ilyen Mercedes tulajdonosa lett.
A név születésének fontos momentuma, hogy a DMG 1902 június 23.-án kérte a Mercedes márkanév levédését, amely még abban az évben, szeptember 26-án meg is történt.
A fejlődés nem állt meg, 1902. március 1.-én ismét csak Jellinek megrendelésére készítettek el egy új típust, a Mercedes-Simplex -et immár 40 LE-s motorral. A Simplex megnevezés a jármű komfortosabb, egyszerűbb, ha úgy tetszik szimplább kezelésére utal. Az ötödik ilyen autó március 14.-én gördült ki a gyárból egy amerikai milliárdos, William K. Vanderbilt megrendelésére. Vanderbilt személyesen vette át a kocsit Cannstatt-ban és azonnal Párizsba utazott vele. Ez az autó a ma ismert legrégebbi kocsi, amelynek a hűtőjén a Mercedes név olvasható. A fehér színű jármű maga teljesen működőképes állapotban a Stuttgart-Untertürkheim-i Mercedes-Benz múzeumban ma is látható.
Tudni kell, hogy a márkanév születésének fenti körülményeit maga Daimler már nem érte meg. 1900. március 6.-án, 65 éves korában Cannstattban elhunyt.
A DMG és a Benz & Cie kisebb-nagyobb nehézségekkel küzdve fejlődött tovább és 1926-ban a két cég vezetése megállapodott az egyesülésről. Június 28-29.-én létrejött a Daimler-Benz AG, az autók márkaneve pedig -a mai napig is tartóan- Mercedes-Benz lett. A hűtőkön és gépháztetőkön díszelgő háromágú csillag (gondoljunk a fentebb leírt képeslapra!) levédését a DMG 1909 június 24.-én kérte, amelyet 1911 február 9.-e óta jegyeznek, mint a világ talán legismertebb áruvédjegyét. (Érdekes dolog, hogy ugyanakkor levédték a négyágú csillagot is, amelyet csak több mint 70 évvel később, 1989-ben kezdett a DASA használni.)
A fúziót követően a Benz-féle babérkoszorút felhasználva született meg a mai is használatos, felül Mercedes, alul Benz feliratos, középen a 3 ágú csillagot tartalmazó jelvény.
1901. március 22.-től napjainkig Mercedes és Mercedes-Benz márkanévvel 19 millió autó került ki a cég gyáraiból, amelyből mintegy 9 és fél millió ma is fut a világ útjain és írja a Mercedes történetét. |
www.mercedes-benz.hu |
|
További cégek >> |
Ajánljon céget!
|
|