A tévécsatornák reklámblokkjait szemlélve még a kívülállók számára is egyértelmű, hogy a kisvállalkozások valamiért nagyon fontosak a hirdetők számára. De vajon miért? A statisztikák rögvest megadják a választ a kérdésre. Magyarországon 500-600 ezer mikrovállalkozás működik, amelyek úgy 1,5 millió ember megélhetését biztosítják. Ezen vállalkozások azonban egyetlen szolgáltató számára sem könnyű ügyfelek. Általában kicsik, tőkeszegények, gyakran a szürke- vagy a feketegazdaságot erősítik. De akkor hogyan lehetséges, hogy a biztonságra oly sokat adó bankok egyre több pénzt pumpálnak a szektorba?
A kis- és közepes vállalkozások banki hitelállománya 1999 és 2007 között ugyanis 460 milliárd forintról 3400 milliárd forintra nőtt. Persze, mondják a bankoknál, hiszen annyi kis- és közepes vállalkozás működik, hogy nemzetgazdasági szerepük már csak a számuk okán is megkérdőjelezhetetlen. De akkor mi az igazság? A kkv szektor bizonytalan hátterű, feketén működő kényszervállalkozások gyűjtőhelye, vagy a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodó, testre szabott szolgáltatásokat nyújtó cégek halmaza, amelyek a magyar gazdaság jövőjének formálói? Érdemes ezzel a vállalkozói réteggel üzletelni vagy sem? Mi várható tőlük és ők mit várnak el partnereiktől? Egyebek mellett ezekre a kérdésre keres választ a 2008. május 27-én megrendezésre kerülő Microhitel Symposiumunk. |