A Mexikó Yucatán tengerpartjáról érkezett HUNAB csapat után a nagy-britanniai Man-sziget csapata állhatott fel a dobogó második fokára, a harmadik helyen pedig egy indiai csapat végzett. A miskolci Avasi Gimnázium Naturedoctors csapata, mely toronymagasan nyerte meg a magyarországi döntőt, a nemzetközi megmérettetés előkelő negyedik helyét tudhatja magáénak.
A magyar gyerekek sikere annál is inkább kiemelkedő, hiszen az idei volt a második olyan esztendő, amikor Magyarországról is lehetett nevezni a versenyre. Ráadásul a Naturedoctors nem csupán képviselte hazánkat a svédországi döntőn, hanem felkészültségükkel, lelkesedésükkel és tudásukkal megmutatták mindenkinek - köztük a vezető környezetvédelmi szervezetek képviselőinek - mennyire elkötelezettek a magyar diákok a környezet védelme iránt. Bámulatos és egyben példaértékű az a sok-sok munka és kitartás, amit a Szinva-patak megmentéséért és az iskolai vízgazdálkodás javítása érdekében tettek a gyerekek.
A magyar csapat: Naturedoctors
A miskolci csapat a Szinva-patak élővilágának megmentését és a gimnázium vízfogyasztásának csökkentését tűzte ki céljaként. Az iskola tanulói 2006 októberében indították útjára akciójukat. Első lépésként egy felmérést végeztek a patak vízének állapotáról, melyhez a szükséges felszerelést a Holocén Természetvédelmi Egyesület, hazánk első, országos hatáskörű természetvédelmi egyesülete biztosította.
Az eredmény elszomorító volt, hiszen a víz minősége nagyon rossz állapotot tükrözött. A gyerekek lengyel diákok közreműködésével még ugyanebben a hónapban meg is kezdték a patak környezetének megtisztítását, összesen 860 kg hulladékot gyűjtöttek össze közös erővel. Ezzel párhuzamosan a Diák Patakőrséget is létrehozták, amely plakátok segítségével hívja fel az emberek figyelmét a környezetvédelmi problémákra, valamint minden hétvégén ellenőrzi a környék tisztaságát.
A pályázat másik elemeként az Avasi Gimnáziumban újragondolták az iskola vízgazdálkodását és számos lépést tettek annak érdekében, hogy csökkentsék a vízfogyasztást. A gimnázium mosdóiban például a vízöblítéses WC-tartályok mérete túl nagy, ezért a csapat az iskola valamennyi tartályába elhelyezett egy vízzel teli fél literes flakont. A flakon kitölti a tartály közel egynegyedét, így használatonként fél literrel kevesebb víz fogy el. A módszer segítségével évente közel 180 m3 vizet spórolt meg az iskola. Az így megtakarított pénzt pedig környezetvédelmi célokra és a diákélet fellendítésére költi a gimnázium.
A Volvo Adventure 2009 dobogósai
Mind a tíz projekt megérdemelte, hogy globális szinten bemutatkozhasson, ismertséget szerezzen. A pódiumig eljutott csapatok fantasztikusan szerepeltek, a mexikóiak pedig innovatív, többdimenziós projektjükkel elsők voltak az egyenlők között” – mondta el Siv Persson, a WWF munkatársa, a Volvo Adventure nemzetközi zsűrijének elnöke. „2009-ben már nyolcadik alkalommal írtuk ki a Volvo Adventure versenyt, és bár idén a verseny kiírása óta még soha nem tapasztalt gazdasági felfordulás van a világban, tartozunk azzal a világszerte serénykedő fiatal környezetvédőknek – és a környezetnek, amely fenntartásán olyan szorgosan dolgoznak –, hogy nem hagyjuk őket cserben, és továbbra is támogatjuk ezt a lassan már megállíthatatlanná váló mozgalmat” – tette hozzá Siv Persson.
A mexikói gyerekek fantáziája segített megteremteni egy valóban fenntartható vállalkozási modellt, amely a családoknak, a környezetnek és a helyi gazdaságnak is javára válik. Mindössze 900 liter vizet felhasználva létrehoztak egy fenntartható haltenyésztést biztosító akvakultúrát, ahol minden gyermek felelős volt egy apró tóért, amelyek a halak bölcsőjeként felhasználhatóak a helyi vizek megtisztítás utáni benépesítésére.
A többszintű, aprólékos kutatások alapján létrehozott, érvekkel kiemelkedően jól alátámasztott, a yucatáni lápos területek akvapóniás és hidropóniás gazdálkodására épülő, 2005 óta folyó HUNAB (a HUNAB jelentése az emberek és a természet harmonikus együttélése) kampány meggyőzően bizonyította, hogy a gazdasági és környezetvédelmi fenntarthatóság egyáltalán nem zárja ki egymást.
A második helyet, és az ezzel járó 6000 dollár pénzdíjat a Man-szigeten található Queen Elizabeth II középiskola jövőbe mutató ‘tREeCycle' projektje kapta. Ebben a projektben számos különböző kezdeményezést vegyítettek, többek között létrehoztak egy faiskolát a gimnázium területén, építettek egy biciklitárolót üres műanyag flakonokból, és komoly erőfeszítéseket tettek a „Biciklivel az iskolába” program sikeres bevezetéséért, hogy így harcoljanak a nem éppen környezetbarát iskolabuszok ellen.
Harmadik helyen az indiai Raipurban, az újonnan alapított Cshattíszgarh állam fővárosában található állami Tilak Nagar Gudhiyari középiskola csapata végzett, és ezzel megnyerték a 4000 amerikai dolláros pénzdíjat is. A Water Drop, a Precious Pearl (Vízcseppek, a mi igazgyöngyeink) nevű projekt keretében a diákok sikeresen csökkentették a keletkező szennyvíz mennyiségét, és segítettek hatékonyabbá tenni a város létfontosságú ivóvízellátó rendszerét.
„A Volvo márka értékei és a környezetvédelem közötti kötelék eltéphetetlen. A Volvo Environment Prize környezetvédelmi díj és a Volvo Adventure verseny pedig a Volvo környezettudatos stratégiájának ékköve” – mondta el Lex Kerssemakers, a Volvo Car Corporation tengerentúli eladásokért felelős részlege, a Volvo Car Overseas elnöke a csapatoknak szóló előadásában. „A nemzetközi zsűri kis híján megoldhatatlan feladatot kapott, amikor el kellett dönteniük, ki legyen a nyolcadik Volvo Adventure verseny győztese. Persze itt nincsenek vesztesek és győztesek, csak győztesek és igazi bajnokok. Azonban nem szabad megfeledkeznünk azokról sem, akik 56 országból mintegy 400 csapatban – ez újabb rekord – indultak el a versenyen, és nem kerültek ugyan be a világdöntőbe, projektjeik mégis komoly hatással voltak környezetükre, igazi változást hoztak.”
A Volvo Adventure pályázatról általában
A Volvo Adventure versenyt a Volvo Cars és az AB Volvo közösen szervezik az ENSZ környezetvédelmi programjával (UNEP), a Cserkészek Világszövetségével, valamint a WWF-fel együttműködve.
A Volvo Adventure-re 13 és 16 év közötti fiatalok jelentkezhettek 2-5 fős csapatokkal, a diákokat egy tanár is segíthette. A versenyen részt vevő gyerekeknek egy, a lakókörnyezetükben fellelhető környezetvédelmi problémára kellett megoldást kidolgozniuk, melyet utána meg is kellett valósítaniuk.
A pályázatnak a kutatás és tervezés mellett a probléma megoldásának menetét és annak eredményeit is tartalmaznia kellett.
A diákoknak nem kellett bonyolult és lehetetlen feladatokat teljesíteniük. A Volvo Adventure célja nem az, hogy elijessze a gyerekeket a környezetvédelemtől, hanem éppen ellenkezőleg, a verseny fel szeretné hívni a fiatalok figyelmét arra, hogy mennyit tehetnek ők maguk is a világ és jövőjük védelméért.
A pályázatokat a hazai zsűri dr. Juhász Árpád neves geológus elnökletével, valamint Bernáth Katalin, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium munkatársának és Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária marketing igazgatójának részvételével értékelte.
|