A motorpaletta a jövőben a nagy teljesítményű, két turbófeltöltővel szerelt 205 LE teljesítményű és 420 Nm nyomatékú D5 motorral, valamint a közepes teljesítményű, egy turbófeltöltővel szerelt 175 LE teljesítményű és 420 Nm nyomatékú 2.4D motorral lesz elérhető. Mindkét motor rendelhető lesz a Volvo S80, V70, XC60, valamint XC70 modellekhez 2009 tavaszától.
„Az új dízelmotorok bevezetésével egy újabb lépést tettünk célunk, a robbanómotorok környezetkárosító hatásainak csökkentése felé, miközben csendes, kifinomult, és kimagasló teljesítményű termékeket ajánlhatunk ügyfeleink számára” – mondta Derek Crabb, a Volvo Cars erőátviteli rendszerek gyártásáért felelős részlegének alelnöke.
Nagy teljesítményű D5 motor
A nagy teljesítményű D5 motor már bemutatkozott a Volvo S80 modellben, 2009 tavaszától pedig a Volvo V70, XC60 és XC70 modellekben is rendelhető lesz.
A teljesítménnyel és a vezethetőséggel szemben támasztott követelményeket a nagy teljesítményű D5 motorban két különböző méretű turbófeltöltővel sikerült megoldani, amelyek szekvenciálisan működnek, azaz a megszokottnál jóval szélesebb fordulatszám-tartományban képesek további teljesítményt biztosítani. E megoldásnak köszönhetően az autó a gázadásra azonnal reagál és minden sebességnél erőteljes gyorsításra képes, ráadásul szinte észrevehetetlen az átmenet, amikor a motor átvált az egyik feltöltőről a másikra.
A duplaturbós megoldás tette lehetővé, hogy a D5 motorban a kipufogógáz-visszavezetést (exhaust gas recirculation – EGR) a korábbiaknál szélesebb fordulatszám-tartományban alkalmazzák a Volvo mérnökei. A technológiával sikerült optimálisan kihasználni a két turbófeltöltő eltérő tulajdonságait, és a nagy teljesítmény, illetve az alacsony fogyasztás olyan tökéletes kombinációját valósították meg, mellyel ez a motor pályázhat a kategória első helyére.
A fejlett üzemanyag-befecskendező technológia piezoelektromos befecskendezőket használ. A befecskendezők biztosítják az atomizált üzemanyag tökéletes elosztását az égéstérben, így hatékonyabb lesz az égés és csökken a károsanyag-kibocsátás. Mindemellett e technológia nem csak gazdaságos üzemeltetést tesz lehetővé, hanem kellemes, a hathengeres benzinmotorok hangjához hasonló hangzást eredményez.
Az említett csúcstechnológiájú megoldások együtt teszik lehetővé a kimagaslóan jó fogyasztási adatok elérését (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban):
- 6,2 liter/100 km (164 g/km) az S80 esetében
- 6,4 liter/100 km (169 g/km) a V70 esetében
- 7,0 liter/100 km (185 g/km) az XC60 esetében (előzetes adat)
- 7,0 liter/100 km (185 g/km) az XC70 esetében (előzetes adat)
Egyturbós 2.4D motor
Az egy turbóval felszerelt 2.4D motor a Volvo S80, V70, XC60, valamint XC70 modellek elsőkerék-meghajtású verzióihoz lesz rendelhető 2009 tavaszától.
A motor optimalizálása során a mérnökök fő szempontja a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás volt. A befecskendező rendszer más típusú piezoelektromos befecskendezőket kapott – mint amilyenek a D5 motorban találhatók –, melyek a lehető leggyorsabb és legpontosabb befecskendezést biztosítják.
A nagy befecskendezési nyomásnak köszönhetően az égés kiemelkedően hatékony. A vezethetőség javítása érdekében a turbófeltöltőt úgy optimalizálták, hogy már alacsony fordulatszámon is nagy nyomatékot biztosítson.
Az új, egy turbófeltöltővel ellátott 2.4D motor az alábbi fogyasztási adatokkal büszkélkedhet (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban):
- 5,8 liter/100 km (154 g/km) az S80 esetében (előzetes adat)
- 5,9 liter/100 km (157 g/km) a V70 esetében (előzetes adat)
- 6,0 liter/100 km (159 g/km) az XC60 esetében
- 6,0 liter/100 km (159 g/km) az XC70 esetében
Közös technológia
A két új dízelmotorban számos technológiai megoldás közös. A motorok kompresszióviszonya alacsonyabb a szokásosnál, hatékonyabb bennük az égés, és a legmodernebb motorvezérlő rendszerrel vannak felszerelve. A Volvo Cars erőátviteli rendszerekért felelős szakértői csökkentették a dízelmotorokban a belső súrlódást és a szivattyúveszteségeket. A beszívó- és a kipufogórendszer közötti nyomásesést is sikerült jelentősen csökkenteni.
Az új turbódízel motorok kerámia izzógyertyákkal vannak felszerelve. E csúcstechnológiás alkatrészek – hihetetlenül gyors felmelegedésüknek köszönhetően – kimagasló indítási tulajdonságokat biztosítanak. Az új izzítógyertyák mindössze két másodperc alatt 1000°C-ra melegszenek fel, így a motor könnyen, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással indítható. Bizonyos körülmények között, például nagyon alacsony fordulatszámon az izzítógyertyák használhatók a hengerekben uralkodó hőmérséklet növelésére is, így az égés hatékonysága még tovább fokozható.
|