Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


A Volvo vadonatúj, öthengeres, 2,4 literes dízelmotorja minimális fogyasztás mellett kimagasló teljesítményt nyújt

2009.01.07
A Volvo Cars egy teljesen új, öthengeres, 2,4 literes dízelmotort mutat be a Volvo S80 modellben. Ebben a motorban szinte csak a D5 felirat és az öthengeres elrendezés azonos az előző generációs motorokkal. Az új motor megfelel az Euro 5 emissziós szabvány szigorú előírásainak, és jelentősen gazdaságosabb az elődjénél.

A csúcstechnológiás megoldások, például a szekvenciális kettős turbófeltöltők, a kerámiából készült izzítógyertyák és a piezoinjektoros üzemanyag-befecskendezők segítségével a Volvo mérnökei olyan mértékben csökkentették a fogyasztást, ami egy ekkora autónál rekordnak számít: a motornak 100 kilométerenként összesen 6,2 liter üzemanyagra van szüksége, CO2-kibocsátása pedig 164 g/km.

Ezen alacsony fogyasztás 205 lóerős teljesítménnyel és 420 Nm nyomatékkal párosul, így a D5 motorral szerelt Volvo S80 joggal követelheti magának a kategória egyik legjobbja címet.

„Az volt a feladatunk, hogy egy, az Euro 5-ös normáknak megfelelő modern, nagy teljesítményű dízelmotort fejlesszünk ki” – mondta Derek Crabb, a Volvo hajtásrendszerek fejlesztéséért felelős részlegének alelnöke. „Az előző motorgenerációt folyamatosan alakítottuk, és számos fejlesztési állomáson keresztül elérkeztünk a korlátaihoz. Ezért úgy döntöttünk, hogy teljesen új motort készítünk, amelybe a ma elérhető legfejlettebb megoldásokat építjük be. Az eredmény még annál is sokkal jobb, mint amiben reménykedtünk, éppen ezért arról szintén nem szabad megfeledkezni, hogy a motor valamennyi fejlesztési feladatát a Volvo házon belül végezte.”

Prémium kategóriába illő teljesítmény és vezetési kényelem
A Volvo új D5 motorja 2,4 liter hengerűrtartalmú, és már a gázpedál legkisebb érintésére is azonnal reagál. Bármilyen helyzetben, akár a legsűrűbb városi forgalomban is tökéletesen vezérelhető és kifinomultan működik. Ez automata váltó használata esetén különösen feltűnő. A motor széles tartományban leadott magas nyomatéka, valamint a kiemelkedően gyors automata sebességváltó kivételesen sima közlekedést tesz lehetővé, meglepően alacsony fogyasztás mellett.

A teljesítménnyel és a vezethetőséggel szemben támasztott követelményeket két, különböző méretű turbófeltöltővel sikerült megoldani, amelyek szekvenciálisan működnek, azaz a megszokottnál jóval szélesebb fordulatszám-tartományban képesek további teljesítményt biztosítani. Ennek a megoldásnak köszönhetően az autó azonnal reagál és minden sebességnél erőteljes gyorsításra képes, ráadásul szinte észrevehetetlen az átmenet, amikor a motor az egyik feltöltőről a másikra vált. A nagy teljesítmény előnye, hogy mindig elegendő tartalék áll rendelkezésre a gyors előzésekhez, különösen a 80-120 km/h sebességtartományban.

A piezoinjektoros befecskendezőkkel működő befecskendezési rendszer precízen szétszórja az üzemanyagot az égéstérben, így egyenletes égés és alacsony károsanyag-kibocsátás érhető el. Mindemellett ez a technológia nem csak gazdaságos üzemeltetést tesz lehetővé, hanem kellemes, a hathengeres benzinmotorok hangjához hasonló hangzást eredményez. E motor tökéletesen teljesít a szakmai körökben NVH (noise, vibration and harshness – zaj, rezgés és nyersesség) néven emlegetett zajkibocsátás szempontjából is.

Az üzemanyag-fogyasztás a megcélzott értéknél is alacsonyabb
„Amikor elindítottuk a projektet, az volt a célunk, hogy a fogyasztást 6,4 l/100 km-re csökkentsük a viszonylag nagy autónak számító Volvo S80 esetében” – mondta Derek Crabb. „Ahogy haladtunk a munkával, rájöttünk, hogy ez a cél túlteljesíthető, és mára már 6,2 l/100 km-nél tartunk. Automata sebességváltó használata esetén is jelentősen csökkentettük a fogyasztást, mégpedig 7,3 l/100 km-ről 6,7 l/100 km-re.”

Az alacsony fogyasztást a motorban alkalmazott fejlett technológiák, többek között az autó étvágyát nagyon széles fordulatszám- és nyomatéktartományban csökkentő, szekvenciálisan kapcsolt turbófeltöltők eredményezik.

E duplaturbós megoldás tette lehetővé a kipufogógáz-visszavezetés (EGR – exhaust gas recirculation) a korábbiaknál szélesebb fordulatszám-tartományban történő alkalmazását is. Sikerült a két turbófeltöltő tulajdonságait optimálisan illeszteni egymáshoz, így nagy teljesítmény és alacsony fogyasztás érhető el.

A piezoinjektoros befecskendezőkkel és jó hatásfokú üzemanyag-szivattyúkkal felszerelt befecskendező-rendszer szintén segít a fogyasztás csökkentésében, hisz a rendkívül gyors és pontos befecskendezési folyamat a nagy befecskendezési nyomással párosítva kiemelkedően jó égést eredményez.

Alacsony károsanyag-kibocsátás és könnyed légzés
„Az alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosító műszaki megoldások segítik a Volvo, illetve vevőink környezetvédelmi törekvéseit is” – magyarázta Derek Crabb. „Az új motor kifejlesztése során az egyik legfontosabb követelmény a károsanyag- és a részecskekibocsátás csökkentése volt.”

A dupla turbófeltöltő, a piezoinjektoros üzemanyag-befecskendező, valamint a továbbfejlesztett EGR-rendszer mellett az új D5 motort kerámia izzítógyertyákkal szerelték fel a Volvo szakemberei, amelyek gyors felmelegedésüknek köszönhetően kimagasló indítási tulajdonságokat biztosítanak. Az új izzítógyertyák mindössze két másodperc alatt egészen 1000 °C hőmérsékletre melegszenek fel, így a motor könnyen, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással indítható. Bizonyos körülmények között, például nagyon alacsony fordulatszámon az izzítógyertyák használhatók a hengerekben uralkodó hőmérséklet növelésére is, így az égés hatékonysága még tovább fokozható.

A fejlett befecskendezési technológia lehetővé teszi kismennyiségű üzemanyag bejuttatását az égéstérbe a fő befecskendezés után (utóbefecskendezés). Ennek célja a kipufogógázban esetleg található koromrészecskék kiégetése.

Az alacsony részecske-kibocsátás csak akkor biztosítható, ha a motor könnyen és hatékonyan tud lélegezni. E téren kiemelkedően jól teljesítettek a Volvo mérnökei, amikor optimalizálták az egyes hengerekbe jutó levegőmennyiség vezérlését.

„A tökéletes levegőellátásnak és az alacsony részecske-kibocsátásnak köszönhetően sikerült jelentősen csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, így büszkén szerelhetjük fel a dupla kipufogóvéget a Volvo S80 D5 modellre” – fejtette ki Derek Crabb.

Három évvel a projekt indulása után készen áll a szállításra
Az új öthengeres dízel a Volvo újonnan alapított, dízelmotorok fejlesztésével foglalkozó projektirodájának első motorja.

„A teljes folyamat, a feladat kiadásától az első motor autóba építéséig kevesebb mint három évig tartott, ami nagyon jó teljesítmény” – magyarázta Derek Crabb. „Ezt a motort egész élettartama során folyamatosan figyelemmel fogjuk kísérni, így sokkal könnyebben tudjuk majd továbbfejleszteni, illetve más Volvo modellekhez optimalizálni.”

A cél egy, az S80 kategóriájába tartozó autókat vásárló ügyfelek teljesítménnyel és vezetési kényelemmel kapcsolatos magas igényeit kielégíteni képes dízelmotor kifejlesztése volt. A motornak mindemellett meg kellett felelnie a jövőben életbe lépő, nagyon szigorú környezetvédelmi követelményeknek is.

A motort a moduláris szemlélet alapján fejlesztették, mind a tervezés, mind a gyártás szempontjából. A turbófeltöltők és egyéb részegységek rögzítési pontjai például minden modell esetében azonosak. Ez könnyebbé teszi a motor beépítését más Volvo modellekbe, és több lehetőséget ad a jövő követelményeinek teljesítését célzó fejlesztésekre.

„A moduláris megközelítés a motor gyártását szintén jelentősen leegyszerűsíti” – árulta el Derek Crabb. „Annak érdekében, hogy a motor minden szempontból tökéletesen megfeleljen az összeszerelő üzem követelményeinek, a szerelők ergonomikusan tudjanak dolgozni rajta és a gyártás minősége is kifogástalan lehessen, a fejlesztés során a gyárainkban dolgozó tapasztalt dolgozóinkkal folyamatos volt a tapasztalatcsere.”

A technológiáról röviden
  - A D5 motor teljesen alumíniumból készül, így alacsony a tömege és jó a hőelvezető-képessége.
  - A keresztáramú hűtés egységesen, egyenletesen hűti a hengerfejet és a motorblokkot, így a motor minden pontján megfelelő a hőmérséklet, ami nagy megbízhatóságot és hosszú élettartamot eredményez.
  - A két turbófeltöltő különböző méretű, és nagyon magas, 1,8 bar turbónyomás felépítésére képes, ráadásul különösen széles fordulatszám-tartományban. A kisebb turbófeltöltő elsősorban alacsonyabb fordulatszámon működik. Gyorsabban felpörög, mint a nagyobb, azaz már a gázpedál legkisebb lenyomására is reagál. Magasabb fordulatszámon működésbe lép a nagyobb turbófeltöltő, és lényegesen dinamikusabb hajtóerőt biztosít a nagy sebességekről történő gyorsításhoz. A teljesítmény növelése és a fogyasztás csökkentése mellett a duplaturbós megoldás lehetővé teszi az EGR-rendszer minden korábbinál hatékonyabb kihasználását.
  - Az EGR hűtőtérfogatának növelése és hatékony hűtőbordákkal való felszerelése a hőelvezetés hatékonyságát mintegy 25%-kal növelte. Ezáltal a visszavezetett kipufogógáznak jóval alacsonyabb a hőmérséklete, ami az Euro 5 előírásoknak megfelelő szintre csökkenti a nitrogén-oxid (NOX) kibocsátást. A nitrogén-oxidok hozzájárulnak a felszínközeli ózonképződéshez, és nagymértékben felelősek a talaj és a vizek túlzott nitrogéntrágyázásáért és savasodásáért, valamint károsak a légzőszervekre is.
  - A piezoinjektoros üzemanyag-befecskendezők munkáját hatékony nagynyomású üzemanyag-szivattyúk segítik, így nagyon magas, 1800 baros befecskendezési nyomás érhető el.

Az ilyen típusú befecskendezők fúvókájának reakcióideje fele akkora, mint a hagyományos fúvókáknak. Ennek eredményeként a befecskendezett üzemanyag mennyisége pontosan hozzáigazítható minden egyes üzemállapothoz, így hatékonyabb égés, alacsonyabb fogyasztás és kisebb károsanyag-kibocsátás érhető el.

A gyorsaságuknak köszönhetően a piezoinjektoros befecskendező-fúvókák akár hétszer is fecskendezhetnek be üzemanyagot a hengerbe egyetlen műveleti ciklus során. E gyorsaságnak, valamint a nagy üzemi nyomásnak köszönhetően a befecskendezőfúvókák még 3000/perc fordulatszám felett is képesek rövid előbefecskendezésre – ez a magyarázata a motor különlegesen csendes futásának.

A piezoinjektoros befecskendező-fúvókák rövid utóbefecskendezésre szintén képesek, így a részecskeszűrő még nagyon alacsony fordulatszámon is regenerálható.
  - A D5 motor közös nyomócsöves befecskendezésű motor, amelynek üzemanyag-vezetéke a kifejezetten magas nyomáshoz tervezett rozsdamentes acélból készül. A befecskendezési nyomás akár 1800 bar is lehet.
  - A nagynyomású üzemanyagszivattyú-rendszer a D5 motorok korábbi generációival ellentétben három helyett mindössze két szivattyúelemből áll. Így a szivattyú könnyebben forog, ami csökkenti az egyes alkatrészek terhelését. A könnyebben forgatható szivattyú természetesen az üzemanyag-fogyasztást szintén csökkenti.
  - A kerámia izzítógyertyák olyan csúcstechnológiával készülő alkatrészek, amelyek kitűnő indítási tulajdonságokat biztosítanak. A gyertyák hihetetlenül gyorsan felmelegszenek, és már hidegindítás után két másodperccel 1000 °C hőmérsékletűek. A gyertyák maximális üzemi hőmérséklete 1300 °C, ez körülbelül 30 százalékkal magasabb a hagyományos gyertyákénál. A kerámia izzítógyertyáknak köszönhetően a motor azonnal, előizzítás nélkül indítható, még -30 °C hőmérsékleten is.
  - Az olajszint megállapításához nem szükséges nívópálca, mivel a jármű az információs kijelzőn keresztül tájékoztatja a vezetőt, ha utána kell tölteni az olajat. A rendszer azt is megmondja, mennyi olajra van szükség.
  - A motor felfüggesztési pontjait szintén továbbfejlesztették a Volvo mérnökei, és úgy alakíották ki azokat, hogy megfeleljenek a nagy nyomaték támasztotta követelményeknek. A motort egy harmadik torziós kar is tartja, amely erős kigyorsításoknál stabilizálja a motort.

Új, D5 Euro 5 motor műszaki adatai (Volvo S80)
„Mindent egybevetve a Volvo új, csúcstechnológiás öthengeres dízelmotorja újabb jelentős lépés fontos célunk, az általunk tervezett belsőégésű motorok káros környezeti hatásainak csökkentése felé. Mindeközben valóban csendes, kifinomult, kiváló teljesítményű motort tudunk ajánlani az S80 vásárlói számára” – foglalta össze Derek Crabb.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Volvo













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu