A különleges járművek átadási ünnepségét az Iveco központjában, Torinóban tartották meg, melyen Petter Johannesen, az expedíció vezetője is részt vett, aki többek között Roald Amundsen leszármazottja is. Johannesen négy darab ötajtós Massif járművet és két terepre készült Iveco Daily 4x4 kisteherautót vett át, amelyeket úgy alakítottak át, hogy megbirkózzanak a fagyos északi tél mostoha időjárásával is.
Az expedíció olyan területeken halad át, ahol a gépjárműveknek a legkegyetlenebb körülményeknek kell ellenállniuk. A hőmérséklet akár -50°C alá is süllyedhet, de már a -20°C is kellően hideg ahhoz, hogy a felhasznált anyagokat és alkatrészeket súlyosan károsítsa.
A műanyagok például rideggé és törékennyé válnak, az olajok és folyadékok hatástalanok lesznek a fizikai állapotváltozás miatt, a gumialkatrészek és elektromos vezetékek pedig sokkal könnyebben eltörnek. Mozgás közben a járműveknek elképesztő terhelést kell elviselniük a lengéscsillapítók rideggé válása és a hidraulikus alkatrészek fagyása miatt.
Az Iveco örömmel vállalta a kihívást, és elkészítette az extrém feltételek között is helytálló, és rendkívül megbízható Iveco járműveket. Valamennyi modellt különleges módon készítették fel arra, hogy a legkeményebb körülmények között is a legjobb teljesítményt nyújtsák. Az előkészületek részeként, speciális védőelemek kerültek a mechanikus alkatrészekre a jobb ütésvédelem érdekében, az üzemanyag-ellátó rendszert pedig úgy alakították át, hogy a fő rendszerek megfelelő ellátása bármilyen körülmények között biztosítva legyen.
Az utasfülkék belsejét különleges fűtő és fagymentesítő rendszerekkel látták el. Az elektronikus és elektromos rendszerek speciális védelmet kaptak az ütődések és a hideg ellen, valamint megnövelték teljesítményüket, hogy biztosítani tudják a kiegészítő fényszórók áramellátását.
A járműveket különleges felszerelésekkel, például csörlőkkel látták el, a tapadást a jeges talajon pedig szöges gumiabroncsokkal biztosították. Mivel az abroncsok nyomását a havas talajon csökkenteni kell a vonóerő biztosításához, a gumiabroncsokat speciális szerkezet rögzíti a kerekekre.
Az Iveco modellek sarkvidéki körülményekre való felkészítése azonban nem merült ki ennyiben. Míg a Massif Station Wagonokhoz nem volt szükség semmilyen különleges berendezésre, a két Daily 4x4 kisteherautót teljesen át kellett építeni: az egyikben lakóhelyiséget és alkatrész raktárt, a másikban pedig konyhát és lakóhelyiséget alakítottak ki.
Az expedíció egyik legfontosabb céljaként tűzte ki maga elé, hogy felhívja a nagyközönség figyelmét a környezettudatosság növelésének szükségességére. Az utazás tudományos értékét olyan elismert szervezetek és intézmények támogatása biztosítja, mint a WWF, az olasz Telespazio űrügynökség, vagy a milánói San Raffaele kórház.
Az „Oltre – Beyond the Edge 2008” sarkvidéki expedíció december 7-én indult el Milánó főutcájáról, a Corso Buenos Airesről. A karaván Milánóból tizenöt nap alatt jut el a norvégiai Északi-fokhoz, ahol kezdetét veszi az igazi kaland. A kutatóút a várakozások szerint 2009 márciusában éri el a Bering-szorost. A csapat összesen 40 főből, kutatókból, orvosokból, újságírókból, fényképészekből, operatőrökből, sofőrökből és karbantartókból áll, akik a tizenkét, 30 napos útszakaszon váltani fogják egymást.
|