Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Az Opel bemutatja környezetkímélő ecoFLEX modelljeit

2007.07.06


• Átfogó környezeti stratégiát mutat be a General Motors Europe
• A Saab valamennyi modelljére kiterjeszti a BioPower ajánlatot
• Bioalkoholos Cadillac 2007-től, Opel és Chevrolet 2010-től
• Tüzelőanyagcellás HydroGen4 az IAA-n, tesztflotta 2008-tól
• 16 új motorcsalád és tíz váltómű-család a GME-nél 2012-ig


Berlin. A környezetkímélőbb járművek gyártása egyike az autóipar legnagyobb kihívásainak a következő évekre. A General Motors Europe (GME) most olyan környezeti stratégiát mutatott ma be, amely mind a kipufogó-emisszió rövid távú csökkentését, mind az új hajtástechnikák hosszú távú bevezetését előirányozza. Ide tartozik, hogy az Opel/Vauxhall mindegyik típuscsaládjában bevezet egy-egy különösen kis emissziójú ecoFLEX modellt. Az elsők szeptemberben, az IAA-n mutatkoznak be. Ugyanott mutatja be a GM a HydroGen4-et, a hidrogénüzemű tüzelőanyagcellás jármű következő nemzedékét. A Cadillac 2007 őszén kihozza a BLS bioalkoholos változatát, és 2010-től pedig az Opel és Chevrolet márkáknál lesz bioalkoholos (E85) jármű.

Már a múltban is intenzíven foglalkozott a GME az emisszió csökkentésének témájával. Ezt mutatja a jelenleg rendelkezésre álló termékpaletta, a 140 g/km CO2 határértéket elérő, vagy az alatt maradó számos modellel.

A csekély fogyasztást és emissziót a gazdaságossággal és az élvezetes vezethetőséggel optimálisan összekapcsoló kocsik közül az első az Opel/Vauxhall Corsa 1.3 CDTI, kilométerenként csupán 119 gramm CO2 kibocsátással, amely 2008-ban kerül piacra. A svéd prémiummárka, a Saab idén a teljes választékában kínálja környezetkímélő BioPower motorjait. A Cadillac 2007 őszétől árul bioalkoholos autót, 2010-ben pedig mindegyik európai GM-márkánál lesznek E85-ös kocsik2007 és 2012 között 16 új motorcsalád összesen 93 tagját viszi piacra a GME, ezenkívül tíz váltómű-család 48 változatát.

Legfontosabb a fenntarthatóság – a tervezéstől az újrahasznosításig

„A CO2-kibocsátás fontos, de korántsem egyetlen jellemzője egy jármű környezeti hatásának“, mondta Carl-Peter Forster, a General Motors Europa elnöke. Ezért nem néhány környezetkímélő presztízstermékek a cél, hanem környezetkímélő autók széles palettája. A fenntarthatóság igényének szellemében az autó egész életciklusára szigorú környezeti kritériumokat állapítanak meg – a tervezéstől a szakszerű bontásig. A GM modelleket úgy konstruálják, hogy Európa több mint kétezer újrafeldolgozó központjában egyszerűen és teljes mértékben lehessen hasznosítani az értékes nyersanyagokat. Forster így folytatta: „Fontos lépés volt június elején az Opel ecoFLEX kezdeményezése. Ezzel előmozdítjuk olyan régi járművek bontását, amelyek nem felelnek meg a mai követelményeknek!“

Hagyományos, de takarékos, tiszta és hatékony motorok

Flottája fogyasztásának és CO2-kibocsátásának csökkentése érdekében rövid- és középtávon két stratégiai intézkedéscsomagot fogadott el a GM: még hatékonyabbá és takarékosabbá teszi a hagyományos motorokat, és fokozza az alternatív üzemanyagok alkalmazását.

„Eco-Turbo“ és CNG (Compressed Natural Gas, földgáz) – ezek az Opel ecoFLEX pillérei. Az új kisméretű Eco-Turbo benzines és dízelmotorok jóval nagyobbakat helyettesítenek. A csekély súrlódás és a nagyobb terhelések felé elcsúsztatott munkapont következtében a szívómotoroknál jóval magasabb a hatásfokuk, ezért jelentősen csökken a fogyasztás és a CO2-emisszió. A legújabb példával az Opel Astra szolgál: az 1.6 Turbo ECOTEC (132 kW/180 LE) a 2.0 Turbót (125 kW/170 LE) helyettesíti, 14 százalékkal kisebb fogyasztással és CO2-emisszióval. Az új 1.7 CDTI turbódízel (81 kW/110 LE és 92 kW/125 LE) pedig hét százalékkal takarékosabb az 1,9-esnél (74 kW/100 LE és 88 kW/120 LE). A gyorsulás és a csúcssebesség nem csökken, sőt kissé javul is.

Az 1.6 liter alatti kis benzinmotorok esetében a bevált TWINPORT koncepciót alkalmazza az Opel. Hengerenként egy szívócsatorna pillangószelepes vezérlésével és nagyarányú kipufogógáz-visszavezetéssel tíz százalékot ér el a gyakorlati fogyasztáscsökkenés. Részterheléskor akár a hengertöltés 25 százalékát is kiteheti a kipufogógáz, teljes terheléskor viszont megmarad, sőt nő a maximális teljesítmény, illetve a gazdaságosság.

A nagyobb benzinmotorokat folyamatosan állítják át közvetlen befecskendezésre. Az Opel aktuális programjában ilyen az új Opel GT 2.2 DIRECT ECOTEC, illetve 2.0 Turbo ECOTEC motorja, lenyűgöző 132 lóerős literteljesítménnyel. Az utóbbiban alkalmazzák a „Cam-Phase“ változó vezérlést is, amely további három százalékkal csökkenti a fogyasztást. Ugyanez megtalálható az 1.6 ECOTEC és az 1.8 ECOTEC motorban.

Műszaki megoldások sorával kívánja a GME rövid- és középtávon tovább csökkenteni a fogyasztást. Ide tartozik a Corsában már alkalmazott elektromos szervokormány (ELE – Electric Power Steering) elterjesztése, amely csak tényleges kormányzáskor vesz fel energiát. „Start/Stop“ rendszerek állítják le, majd indítják be késlekedés nélkül a motort, például piros lámpánál. Zajtalan, alkatrészkímélő indítógenerátor tartozik hozzá, amely a hagyományos önindítót és generátort helyettesíti. Az utóbbival kapcsolatos újdonság a mai autók nagy áramigényét megbízhatóan ellátó magas hatásfokú generátor (HEA – High Efficiency Alternator). A változó szállítású olajszivattyú (VDOP – Variable Displacement Oil Pump) csak a valóban szükséges mennyiségű kenőanyagot keringteti. Kis gördülési ellenállású gumiabroncs és aerodinamikai tökéletesítés teszi teljessé az intézkedéseket.

Bioalkohol és földgáz: alternatív üzemanyagok, széles modellpaletta részére

Középtávon egyre inkább épít a GM az alternatív üzemanyagú modellekre. A svéd Saab az alkoholos BioPower autóival Európa-szerte vezető szerepet játszik. Ehhez kapcsolódva hozza ki még idén ősszel alkoholos BLS változatát a Cadillac, két évvel később pedig az Opelnek és az európai Chevroletnek is lesz ilyen autója.

A Saab 9-5 2.0t BioPower és 2.3t BioPower környezetkímélő, nagy teljesítményű, élvezetesen vezethető autó, korrekt költségekkel. Ősztől a teljes 9-3 családba bevonul a BioPower. A benzinkutaknál kapható „E85“ üzemanyag 85 százalék alkoholt és 15 százalék ólmozatlan normálbenzint tartalmaz. A fejlett Trionic motorelektronika nagyobb teljesítményt hoz ki a benzinénél nagyobb oktánszám (104 RON) jóvoltából: E85-tel működtetve a 9 5 2.3t teljesítménye 14, nyomatéka (310 Nm) 11 százalékkal nő (a közönséges benzines modell adatai: 136 kW/185 LE, 280 Nm). A CO2-mérleg nullára áll be, mert az alkoholt növényekből, például cukorrépából és kukoricából nyerik. Égése korommentes, mérgező anyag, részecske és ózon alig keletkezik. További előny a Saab BioPower modellek oldalán, hogy E85, illetve normál- vagy szuperbenzin tetszőleges elegyével járathatók, mivel a motorvezérlés az üzemanyaghoz állítja be az előgyújtást és a keverési arányt. Az autós így nincs ráutalva az alkoholos kútoszlopra.

További lehetőség a földgáz. Az Opel jelenleg két modellt kínál ezzel a különösen környezetkímélő és gazdaságos üzemanyaggal: a Zafira CNG és a Combo CNG (Compressed Natural Gas) csupán 5,0 illetve 4,9 kiló gázt éget el 100 kilométerenként (138 illetve 133 g CO2/km). A hétüléses Zafira eszerint személyenként és kilométerenként alig 20 gramm szén-dioxidot bocsát ki. A gázautók üzemköltsége verhetetlenül csekély, emissziójuk akár 80 százalékkal elmarad a határértékektől, az utas- és csomagtér beszűkítése nélkül elmennek egy gáztöltéssel 380 kilométert, illetve a tartalék benzinnel még 170-et, 69 kW/94 LE teljesítményük pedig szinte azonos a benzines alapmotoréval. Az 1,6-os CNG hajtómű földgázzal, biogázzal vagy a kettő bármilyen arányú elegyével működőképes. Ezenkívül egy erősebb „TNG“ turbómotor bevezetését is tervezi az Opel.

E-Flex rendszer forradalmasítja a villanyautózást

A Chevrolet Volt formájában olyan járművet mutatott be idén a GM, amelynek újszerű E-Flex rendszere többféle energiahordozó és -tároló beépítését engedi meg. Az E-Flex a GM új elektromos hajtásrendszer-családja, a holnap kis- és középméretű autói részére. Az „E“ az „elektromos hajtást” jelenti, a „Flex“ az alkalmazkodóképességre utal. Sokféle áramforrás használható hozzá: hálózati konnektor, kis benzin- vagy alkoholmotorral hajtott generátor, vagy akár tüzelőanyagcella. A jármű ezáltal kihasználhatja a helyi adottságokat: Sanghajban napenergiából nyert hidrogénnel mehet, Svédországban fahulladékból előállított biodízellel. A cél nem egyes megoldások kidolgozása, hanem mindenütt az ideális energetikai arányok elérése.

Ám a sorozatgyártásig még szükség van egy műszaki áttörésre, a sorozatban gyártható lítiumion akkumulátorra. Szakértők szerint 2010-2012 körül számolhatunk vele. Ennek érdekében május elején két céget bízott meg a GM: a német Continental AG keretébe tartozó Continental Automotive Systems (Frankfurt) az akkukat fejleszti, a Compact Power Inc. (Troy, Michigan) pedig integrálja ezeket a járműbe.

Hosszú távú cél: nulla emissziójú, tüzelőanyagcellás jármű

A General Motors világosan megfogalmazott célja a nulla emissziójú jármű megvalósítása, hidrogénüzemű tüzelőanyagcellával. Évtizedek óta teljes erővel dolgoznak mérnökei a sorozatgyártás előkészítésén. A GM már több mint egymilliárd dollárt költött erre. „Jelenleg a sorozatgyártás-fejlesztésbe integráljuk a tüzelőanyagcella-kutatást (Fuel Cell Activities – FCA), amely ezáltal központi jelentőséghez jut a konszernen belül“, hangsúlyozza Carl-Peter Forster. „Ezzel előkészítjük a tömegtermelést.“ Több mint 400 mérnök ügyködik a fejlesztésen, és további száz a cella integrálásán a járműbe.

Számos projektjével máris bizonyította a GM, hogy szakemberei már rég túl vannak a laborkísérletek stádiumán. Berlinben például már két éve sikeresen fut az Opel Zafira alapján épített HydroGen3 az Ikea vevőszolgálati autójaként. A Chevrolet Sequel pedig Amerikában állított fel világrekordot, amikor normál közúti közlekedésben 480 kilométert tett meg egy hidrogéntöltéssel. Ez már megfelel az autósok általános elvárásának.

A tüzelőanyagcellás technikában a következő előrelépés a GM HydroGen4 – a Chevrolet Equinox Fuel Cell európai változata – bemutatása az IAA-n. Amerikában már idén ősszel üzembe áll száz Equinox, hogy kiterjedt tesztelési és demonstrációs programot hajtsanak végre velük. Jövőre tíz ilyen autó mindennapi kipróbálása kezdődik el Berlinben.


Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Opel













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu